Monday, February 1, 2010

menongkah samudera keimanan

Surah Al-Hijr: ayat 20-21

Dan Kami telah menjadikan padanya sumber-sumber kehidupan untuk keperluanmu, dan (Kami ciptakan pula) makluk-makhluk yang bukan kamu pemberi rezekinya. Dan tidak ada sesuatu pun, melainkan pada sisi Kamilah khazanahnya. Kami tidak menurunkannya melainkan dengan ukuran yang tertentu. (15: 20-21)

Di dalam titisan air mataku, ku meminta padaNya dengan penuh takut dan harap. Ku memohon padaNya yang terbaik untuk diri ku . Kerana ku tak pasti kesudahan di setiap usahaku.. ku seolah-olah tidak mengerti apa yang sedang berlaku. Ku teguhkan diri, utk kembali utuh! Mencari segunung ketenangan di setiap sudut kehidupan. Ku pohon agar Allah memberikan cahaya hidayah dan pertolongan..

Selepas maghrib, hati ku terdetik untuk menyingkap dan menghayati surah Al-Hijr..

Subhanallah, ku terasa bahawa Allah seolah-olah memujuk hatiku. Ku bersyukur ayat yang ku baca menjawab persoalan hatiku.

Cintaku padaMu, kan terus berputik ya Allah.

Allah,luruskanlah jalanku, lindungilah aku dari orang-orang yang berniat jahat dan berpelakuan jahat pada diriku. Lindungilah aku dari bicara kasar dan fitnah mereka, lindungilah keturunanku dan bakal pemimpin untuk zuriat-zuriatku dari tergolong seperti mereka. Ya Allah, aku hambaMu yang dhaif, aku hambaMU yang penuh dengan kehinaan, ku pohon padaMu, lindungilah aku dari mengikut hawa nafsu dan bisikan syaitan dan jin-jin yang direjam.

Aku pohon padaMu ya Allah semoga orang yang pernah berlaku jahat pada diriku menjadi mukmin mulia pada satu hari nanti. Lembutkanlah hatiku untuk memaafkan mereka.

ya Allah, ku tahu Kau Maha Adil dan memberi rezeki mengikut ukuran tertentu, berkatilah dan murahkanlah rezeki pada diri ini dan tetapkanlah aku di jalan dakwahMu. kerana aku tak ingin mendekati nerakaMu.

ya Allah, ku tahu aku tak layak untuk syurga MU yang mahal, tetapi aku ingin berusaha sedaya upayaku untuk terus mencintai dan berlari ke arahMU. Ku tak mahu tercicir dalam jurang kehinaan, ya Allah

ya Allah, bersihakanlah hatiku semula. Sekiranya hati ku sudah rosak dan tidak mentaatiMu, tukarkanlah hati ini dengan hati yang baru. Kerana sesungguhnya aku ingin berhijrah dan meninggalkan karat-karat jahiliyyah dengan hati yang penuh ketaatan dan tunduk sepenuhnya kepadaMu..

Amin,amin, ya rabbal 'alamin... (T_T)

No comments:

Post a Comment